Når talen falder på Kurdistan, handler det straks om kvinder, der lider under fysisk eller psykisk vold. Men der er også en anden virkelighed: Nemlig de stærke og selvstændige kvinder. Læs blog af Anita Espandar på 8. marts – kvindernes internationale kampdag.

Vi hører hver dag om alle slags vold mod kvinder. Fx. kvinder der bliver kvinder isoleret i deres hjem så de ikke kan deltage i samfundet det være sig sociale ting, politik, kultur og samvær med andre udenfor hjemmet. Vi hører at der er meget fysisk vold mod kvinder og ikke mindst psykisk vold og om kvinder der bliver slået ihjel for ikke at respektere synspunkter og leveregler. Men det er ikke den eneste flade i syd Kurdistan. Der er også en anden flade i syd Kurdistan hvor kvinder frie og selvstændige i ovenstående. Nogle gange er kvinder som mænd – det vil sige de er på lige fod med mænd og gør de samme ting som mænd. Spørgsmålet er: Hvorfor blive den gode flade ikke vist så ofte i medierne som den dårlig flade?

Er det fordi den flade er mindre end den anden? Jeg siger nej. Den gode flade er ikke mindre – faktisk er den gode flade langt større end den dårlige beskrivelse af kvinderne. Jeg mener, at hvis vi ikke ser den gode flade eller vi at ikke ser den tydelig nok, er det i forbindelse med at medierne gerne vil vise den dårlige flade til os. De fleste medier vil gerne forstørre de dårlige ting. Det kurdiske samfund er ikke sådan som det var for ca 20-25 år siden. Dengang var det meste mundligt og der var ikke mange aviser, magasiner, radio og tv og ikke mindst internet. Fx. i 80’erne var der Anfal (Folkemord) i Kurdistan men de nyheder kom til kurderne mundligt så hvordan kom det ud til alle andre? Den frygtelige tragiske begivenhed fik ikke megen opmærksomhed i verden og kun lidt i medierne. Det var en fantastisk stor tragedie men ikke alt nåede ud til verdenssamfundet som det ville have gjort I dag hvor vi har alle medier.

I dag har Kurdistan alle medier og de medier er positive på nogle områder og negative på andre – især når det handler om kvinders vilkår. Jeg vil ikke evaluere medierne i Kurdistan men fortælle hvordan jeg mener medierne viser kvindernes flader. De vil vise at kvinder har mistet deres gode flade i medierne og de giver dem en dårligere flade end de har. Spørgsmål: hvorfor vil medierne gerne vise kvinders tragiske flader? Først skal vi vide at medier er to ting nemlig, afsender og modtager. Mellem de to er der noget der hedder kontakt. Dem der sender nyheder ud i dag vil gerne hurtigst ud med deres sensationer og tragiske ting. Derfor må de lave om på begivenhederne fx. er det en lille begivenhed må de lave den større for at mange kikker. Medieverden i dag er stor og konkurrencen er hård. Derfor er slås alle medier om at få deres stof ud til så mange som muligt.

Og her vil jeg komme lidt ind på det økonomiske i denne forbindelse. Hvem sælger bedst og hvem tjener mest. Her er kvinderne blevet et meget stort og vigtigt offer fordi hun er spændende. Mænd gerne vil vide alt om kvinder og ikke mindst fordi vi lever i et mandssamfund. Generelt vil mænd gerne skjule kvinder og samtidig gerne vise dem frem. Det er det paradoks der gør at kvinder bliver fokuseret meget på og at de let bliver et offer, som man altid gerne vil høre om. Når nyhederne handler om kvinder blive de læst af mange og hvordan så når nyhederne er tragiske nyheder om kvinder – så stiger salget. De betyder at medierne søger og planlægger og gerne vil vise de dårlige ting. Derfor kan man have en lille mistanke om at nogle medier bruger deres fantasi til at få historier til at lyde bedre og bruger fotoshop til billeder hvis de ikke finder i virkeligheden. Efter at Kurdistan er blevet moderne er fokuseringen på kvinder blevet større netop fordi kvinder kommer mere ud i samfundet end før.

Jeg kan sige at det kvindebillede medierne viser ikke er hele sandheden. I Kurdistan ved jeg at mange kvinder kæmper for deres selvstændighed og jeg ved også at mange mænd støtter dem i deres kamp for at opnår selvstændigheden hvilket er meget glædeligt. på nogle områder og negative på andre – især når det handler om kvinders vilkår. Jeg vil ikke evaluere medierne i Kurdistan men fortælle hvordan jeg mener medierne viser kvindernes flader. De vil vise at kvinder har mistet deres gode flade i medierne og de giver dem en dårligere flade end de har. Spørgsmål: hvorfor vil medierne gerne vise kvinders tragiske flader? Her er kvinderne blevet et meget stort og vigtigt offer fordi hun er spændende. Mænd gerne vil vide alt om kvinder og ikke mindst fordi vi lever i et mandssamfund. Generelt vil mænd gerne skjule kvinder og samtidig gerne vise dem frem. Det er det paradoks der gør at kvinder bliver fokuseret meget på og at de let bliver et offer, som man altid gerne vil høre om. Når nyhederne handler om kvinder blive de læst af mange og hvordan så når nyhederne er tragiske nyheder om kvinder – så stiger salget. De betyder at medierne søger og planlægger og gerne vil vise de dårlige ting. Derfor kan man have en lille mistanke om at nogle medier bruger deres fantasi til at få historier til at lyde bedre og bruger fotoshop til billeder hvis de ikke finder i virkeligheden.

Jeg har selv været fire gange i Kurdistan og jeg ville gerne vide noget om hvordan kvinder bliver behandlet i Kurdistan. Jeg skrev også lidt om det i min bog “En rejse til mine venners land” Jeg skrev at mange kurdiske kvinder er højtuddannede og selvstændige i forhold til andre kvinder i Mellemøsten. De har som mange danske kvinder deres frihed udenfor hjemmet og kan pleje deres interesser. Som jeg har nævnt er Kurdistan ikke som i 80’erne. Der er sket utroligt meget på de år. Alt det nye der sker og er sket – der ses effekten først og fremmest på kvinderne og senere på manden. Efter at Kurdistan er blevet moderne er fokuseringen på kvinder blevet større netop fordi kvinder kommer mere ud i samfundet end før. Jeg kan sige at det kvindebillede medierne viser ikke er hele sandheden. I Kurdistan ved jeg at mange kvinder kæmper for deres selvstændighed og jeg ved også at mange mænd støtter dem i deres kamp for at opnår selvstændigheden hvilket er meget glædeligt.

De fremførte synspunkter står for afsenderens egne regning. Blogs og debatindlæg sendes til redaktion@jiyan.dk

Del på sociale medier

Kommentér via Facebook

kommentarer