Den kurdiske digter Fathi Omar (Rûxweşê Zîvar): “Der er mange religioner blandt kurdere; ezidier, kristne, muslimer, shia, sunni, alevi. Hvis alle siger: ”Min religion, min trosretning!”, så bliver Kurdistan aldrig dannet. Vi bliver aldrig forenet. Etnicitet forener os. Vores kurdiskhed bør komme før religion. Religion bør være en privatsag.”
Den kurdiske digter Fathi Omar (Rûxweşê Zîvar) blev født i Efrîn i syrisk Kurdistan i 1963. I 2014 kom han til Danmark, hvor han i dag bor i Esbjerg. Her er Jiyan.dks interview med ham:
Hvordan opstod interessen for digtning?
I 1979 lærte jeg kurdisk med det latinske alfabet, som er introduceret af Celadet Bedirxan. Det var ikke tilladt i Syrien, så jeg lærte det hemmeligt. Jeg læste i smug Cigerxwîn og Seydayê Tîrêjs digte. Derefter begyndte jeg selv at skrive digte. Jeg kunne godt lide det med at kunne udtrykke mig via lyrikken.
Fik du hjælp i starten?
Jeg mødte digter og politiker Osman Sebrî via en fællesven i midten af 1980’erne i Damaskus. I halvandet år var jeg elev hos Osman Sebrî. Han blev min læremester, der rettede mig i forhold til grammatik.
Hvem har sunget dine digte?
Diyar har sunget ”Yarê delalê”, Xelîl Xemgîn har sunget ”Hevala min” (Hevala delalê). Det samme har Koma Armanc, Koma Aştî, Kerwan Kamil, osv.
Hvordan kom du til Danmark?
Jeg kom alene. Senere, efter 9 måneder, kom min kone og yngre søn herop. Jeg har fire børn, tre sønner og en datter. En søn bor i Sverige og min datter er i Australien.
I din sidste bog kritiserer du de kurdiske politikere og de “fejl”, som du ser. Hvad er det for nogen “fejl”?
Kurderne er internt splittede og kan ikke enes. Der er mange partier, der hver især opfører sig som en stat. De lytter ikke til andre partier. Hvis et folk ønsker at skabe deres egen stat, eller befries, må de starte med at blive forenet. Som Cigerxwîn sagde: ”Eger hûn nebin yek, hûnê herin yek bi yek”, Hvis I ikke bliver til én, forsvinder I én efter én. Partierne modarbejder hinanden; PKK og PYD kontra PDK og ENKS, YNK kontra PDK, Komala kontra PDKI. Jalal Talabani bragte iranske styrker til Hewlêr i 1996 mod PDK. Masud Barzani bad Saddam Hussein om hjælp. Du bruger din fjende mod din bror. Det gjorde Jalal, og det gjorde Masud.
Du siger også, at ”kurderne bliver snydt i religionens navn”. Hvad mener du med det?
Mihemed Rewandûzî gjorde i sin tid oprør mod den osmanniske sultan og overtog kontrollen med kurdiske områder. Den osmanniske sultan fik en kurdisk mullah til at udstede en fatwa imod oprøret. Kurdere gik imod kurdere. Efter fatwaen smed Rewandûzis soldater våbnene. Ved hjælp af religion blev vi snydt. På samme måde spillede Mustafa Kemal Atatürk på tyrkernes og kurdernes fælles religion efter Sevres-traktaten i 1920, da han mobiliserede dem mod de kristne. Tyrkiet blev oprettet og kurdisk blev forbudt. I dag bruger Recep Tayyip Erdogan religion til sin egen fordel. Men vi kan ikke bruge religion til vores fordel.
Hvorfor ikke?
Kurdere bør være sekulære. Religion bør praktiseres i moskeen, ikke i politik. Fremskridt kommer ikke med religion. Det eneste, der er kommet ud af det, har været massakrer og drab.
Du opfordrer også til kurdisk enhed trods forskellige religioner?
Ja. Der er mange religioner blandt kurdere; ezidier, kristne, muslimer, shia, sunni, alevi. Hvis alle siger: ”Min trosretning, min religion!”, så bliver Kurdistan aldrig dannet. Vi opnår ikke noget. Vi bliver aldrig forenet. Etnicitet forener os. Vores kurdiskhed bør komme før religion. Religion bør være en privatsag. Den der vil vælge en religion, lad vedkommende vælge sin religion. De kan være kurdiske muslimer, kurdiske ezidier, kurdiske kristne. Men de bør være brødre, søstre og hjælpe hinanden og danne en stat.
Vil du vende tilbage til Efrîn en dag?
Nu er Efrîn styret af Erdogan. Situation er meget slem. Folk bliver kidnappet, dræbt og flygter. Men mit problemer er også med Bashar al-Assad. Han tillod os heller ikke at trække vejret. Hvis man blev taget med kurdiske bøger, kom man i fængsel. Derfor skrev jeg under ”Rûxweşê Zîvar”, ikke under Fathi Omar. Så man ikke vidste, hvem jeg var. Her i Danmark er jeg fri og kan frit offentliggøre min identitet. Jeg kan ikke vende tilbage, før jeg er fri dernede.
Hør Diyars fortolkning af Fathi Omars sang (Rûxweşê Zîvar)