Mens Tom Behnke (K) støtter dommen mod Roj-TV, er den hollandske journalist Judit Neurink uenig. Hun undrer sig over, at Roj-TV lukkes for støtte til PKK, når selv Tyrkiet forhandler med PKK. ”Hvis de tyrkiske myndigheder kan forhandle med PKK, hvorfor skulle en kanal, der støtter bevægelsen ikke være i stand til at lave udsendelser? Er Danmark mere katolsk end paven?” spørger Neurink.

I sidste uge stadfæstede Højesteret dommen fra Østre Landsret, der i juli 2013 fratog den kurdiske tv-station Roj-TVs sendetilladelse i Danmark.

Landsretten fandt tv-stationen skyldig i at overtræde terrorparagraffen ved at støtte den kurdiske bevægelse PKK, som står på EU og USAs terrorlister.

En afgørelse, der har delt vandene. Tom Behnke, retsordfører for Det Konservative Folkeparti, forsvarer overfor Jiyan.dk dommen fra Højesteret.

”Roj-TV har promoveret PKK gennem dets tv-indslag. Det dur ikke og det er i strid med spillereglerne i Danmark.”

Omvendt stiller den hollandske journalist og debattør Judit Neurink på Rudaw spørgsmålstegn ved, at Roj-TV lukker i et liberalt, skandinavisk land som Danmark, der…

”…tog ytringsfriheden så alvorligt, at det tillod tegninger afprofeten Muhammed, som muslimerne betragtede som blasfemisk og nedværdigende.”

Neurink anerkender omfanget af PKKs økonomiske afpresning blandt kurdere i Vesten.

”PKK er i årtier blevet kritiseret i Europa for at tvinge folk til at betale til deres kamp. Mange butiksejere har betalt, og det samme gjorde andre. Unge var overbevist om at opgive deres professionelle liv i Europa for at kæmpe i Tyrkiet.”

Men hun undrer sig over, at Roj-TV kan lukkes i Danmark med anklager om støtte til PKK, når selv den tyrkiske regering fører fredsforhandlinger med PKK-lederen Öcalan.

”Så hvis de tyrkiske myndigheder kan forhandle med PKK, hvorfor skulle en kanal, der støtter bevægelsen ikke være i stand til at lave udsendelser? Er Danmark mere katolsk end paven?” spørger Neurink.

Mange kurdere er overbeviste om, at sagen skyldes en tyrkisk-amerikansk konspiration. Hemmeligstemplede dokumenter fra Wikileaks afslørede i november 2010, at den tidligere danske statsminister Anders Fogh Rasmussen indgik en studehandel med Tyrkiet, da han skulle vælges som NATO-generalsekretær i april i 2009.

Til gengæld for tyrkisk accept, skulle Fogh ”undersøge det juridiske aspekt” ved at lukke den terrortiltale kurdiske tv-station Roj-TV og en tyrker skulle vælges som vice-generalsekretær i NATO. En anklage Fogh selv har afvist.

Den kurdiske tv-station blev første gang fundet skyldig i terror ved Københavns Byret 10. januar 2012. Ifølge byretten støtter Roj-TV bevægelsen PKK. Derefter besluttede Danmarks største bank at opsige samarbejdet med Roj-TV og spærrede tv-stationens konti. Derudover fjernede tv-stationens satellitudbyder, Eutelsat, Roj-TV.

Kommentér via Facebook

kommentarer