Mange af de syriske kurdere imponerer med deres hurtige integration. Hvad er årsagen? Jiyan.dk har spurgt flere syriske kurdere.
Liloz Mohammed, 19 år, stammer fra Dêrik, boet i Danmark i to år. Bor i dag i Højby i Odsherred kommune og går på Den forberedende grunduddannelse (FGU) i Fårevejle.
“Vi er tosprogede, da vi allerede taler kurdisk og arabisk. Det gør det nemmere for os at lære nye sprog så hurtigt. Desuden er kurdisk også et indoeuropæisk sprog, ligesom dansk. Det gør det også nemmere for os.”
Rasmia Hassan, stammer fra Efrîn. I dag bor hun i Roskilde. Har boet tre år i Danmark:
“Før de syriske kurdere kom til Danmark, lærte mange af dem engelsk i skolen i Syrien. Det er en kæmpe fordel, når de kommer til Danmark.
Der var krig og hård undertrykkelse i tre dele af Kurdistan, men ikke på samme måde i syrisk Kurdistan. Når der ikke er undertrykkelse og pres, bliver menneskets økonomi også bedre. Det tillader, at man har frie hænder til at uddanne sig.
Desuden stammer mange af syriske kurdere herhjemme fra Efrîn. Efrîn havde en god økonomi, eksempelvis fordi det lægger tæt på Syriens finansielle centrum Aleppo.
Derudover er klanerne ikke så stærke i Efrîn, som eksempelvis i Kobanî. I Kobanî er der mange klaner, som forstærker de konservative tendenser. Klanmentalitet gør, at samfundet kommer bagud. Kurdiske kvinder kan ikke være frie, hvis de lever i et klansamfund. Hvis man er bundet til sin klan, er man bundet til sin gamle kultur. Derfor er kvinder i Efrin mere frie.”
Halim Aslan, ikke syrisk kurder, men tyrkisk kurder fra Mêrdîn. Men gift med Rasmia. Boet i Danmark i 27 år.
“De syriske kurdere har et sekulært uddannelsessystem, gode engelsk-kundskaber og har ikke oplevet krig på samme måde. Livet var mere roligt i syrisk Kurdistan og de kunne gå i skole og få sig en uddannelse. Hvis der var krig, ville de ikke kunne gå i skole. Desuden taler de kurmancî-dialekten, som også er tættere på europæiske sprog, hvilket gør integrationen nemmere. Det at de bruger kurdisk med det latinske alfabet, gør det også nemmere her.
Endvidere er der ingen islamiske partier i Syrien, som er imod kvinders udfoldelse. I irakisk Kurdistan er der eksempelvis tre islamiske partier.”
Abdalqadar Houry – kendt som Bavê Şêrîn. Stammer fra Efrîn. Boet i Danmark i syv år. Bor i dag i Hammel.
“Mange stammer fra Efrîn og de fleste af dem støttede eller var medlemmer af de venstreorienterede partier. Partierne kæmpede for, at folk skulle blive dygtigere.
Desuden ligger Efrîn kun halv time fra Aleppo, som er en stor industri- og handelsby. I 1950’erne flyttede mange fra Efrîn til Aleppo og fik arbejde der. De forlod landbrugssamfundet i Efrîn til fordel for industrisamfund i Aleppo. I Aleppo var der mange folkeskoler, gymnasier, fakulteter, osv., hvor folk kunne uddanne sig. Industrialiseringen gør, at disse folk blev mere moderne.”