Af Hejar Dashti

Kurdistan er et splittet land, kurdere er en splittet nation. Den kurdiske nation har gentagne gange været udsat for tvangsflytning fra deres fædreland til områder fjernt fra den kultur, det sprog og de landsområder de er vokset op med. Grunden til disse tvangsflytninger har været det samme nemlig at svække den kurdiske nations samhørighed, samt assimilering af de tvangsflyttede. Eksemplerne er mange, men det jeg vil fokusere på er de såkaldte Khorasani-kurdere.

Kurdere, som har været adskilt fra deres fædreland i ca. 411 år, men har formået at bevare deres sprog og kultur. Det, der er mest bemærkelsesværdigt er, at deres nationale stolthed ikke er svækket med alle de mange, der er gået tabt, tværtimod. Desværre er disse kurdere næsten ukendt for mange kurdere, og næsten glemt siden de har været adskilt fra deres hjemland, Kurdistan i omkring 415 år. Dette betyder ikke, at de skal forblive glemt, lad os kende dem, og deres historie.

Historisk perspektiv: Ved begyndelsen af det 16. århundrede havde shia safavidiske (iranske) Empire dukket op som en rival til det Osmanniske Rige. Kurderne befandt sig i midten af de områder, anført af sunni-tyrkiske osmannerne, og shia persiske Safaviderne. De to riger kæmpede i Slaget ved Chaldiran i 1514 e.Kr., hvor osmannerne besejrede safavidiske Shah. Resultatet af slaget blev etablering af en grænse mellem de to riger, der splittede kurderne mellem tyrkiske og persiske imperier. Dette blev den første deling af kurdernes land, Kurdistan.
Mange af kurdiske stammer blev tvangsflyttet til Khorasan området / nordøst for Iran i Safavian dynastiet (ca. 1602 e.Kr.), og årsagen til det var rent politisk. De blev sendt til Khorasan for at forsvare provinsen mod angreb fra usbekiske krigere, og også at svække kurderne i Kurdistan. Kurdere, der anses for at være meget bestemt og krigeriske mennesker af natur gjorde jobbet, og skubbede ’fjenden’ tilbage til, der hvor de hører til. På den måde blev Safavi Shahens politiske projekt, som gik ud på at bevare landets integritet og fortsættelse af herredømmet over hele riget vellykket.

Sprog: I øjeblikket bor omkring 2 millioner kurdere i Khorasan (60% i landsbyer, 35% i byer og 5% som Nomadiske indvandrere / koçber), de fleste af dem taler Kurmanji dialekten af kurdisk sprog. Disse stammer befandt sig i områderne mellem Wan og Urmiye inden de blev tvangsflyttet, derfor er taler de Kurmanji dialekten, som stadigvæk er hoveddialktet for de kurdere, der bor i områderne mellem byerne Wan og Urmiye.

Geografi: Geografiske koordinater for Khorasani’s kurdiske region er mellem N (36,5-38,5) ˚ og E (56-60) ˚. Det område af kurdiske jord i Khorasan er omkring 64.144 kvadratkilometer. Den største flod i regionen er Atrak som starter fra Hazar-Masjid bjerge, og ende på Kaspiske Hav. De vigtigste bjerge i den kurdiske region i Khorasan er Hazar-Masjid i East, Binalood i Syd-øst, Shah-Jehan i Syd, Aladagh i vest, og Golil i nord. De vigtigste kurdiske byer i Khorasan er: Quchan, Shirvan, Esfarayen, Bojnurd, Kalat, Layeen, Daregaz, Faroj, Bajgiran, Chenaran, Ashkhana, Mane u Similqan, Joveyn, Raz og Radkan.

Situationen i dag: Den nuværende iranske regime følger samme hårde politik imod disse kurdere, som deres forgængere har gjort. De manglende statslige investeringer har forladt området i armod, ubebyggede og uden velstand. Den politiske situation er det samme, som resten af Iran og især Kurdistan. Der må ikke organiseres kurdiske politiske og uddannelsesmæssige centre til at forbedre og modernisere den kurdiske kultur, sprog og sociale anliggender, som er deres logiske og grundlæggende borgerrettigheder. Kurdiske ledere, intellektuelle og forfattere retsforfølges, undertrykkes og fængsles af det iranske regime.

Disse folks ønske, som den øvrige befolkning i Iran er etablering af et demokratisk system, hvor deres mest basale rettigheder bliver respekteret og accepteret. Derudover ønsker de, at blive husket og elsket af deres kurdiske brødre og søstre ligesom de har gjort i de seneste 411 år.

Jeg afslutter ved at henvende til dette rogivende videoklip. Videoklippet bevidner det sproglige og kulturelle (musikalske) rigdom disse kurdere har udviklet, bevaret og videreført fra generation til generation. God fornøjelse.

De fremførte synspunkter står for afsenderens egne regning. Debatindlæg sendes til debat@jiyan.dk. Debatindlæg må ikke indholde injurierende eller racistiske kommentarer. Redaktionen vurderer dit indlæg og forbeholder sig ret til at forkorte det. Husk at sende et billede af dig selv sammen med indlægget.

Kommentér via Facebook

kommentarer