“Jeg tvivlede aldrig på, at vi ville vinde. Da der var gået en måned, kom konflikten højt på verdensdagsordenen, og det gav os høj moral til at kæmpe videre,” siger Asya Abdullah, medleder af PYD.

I midten af september 2014 indtog Islamisk Stat (IS) byen Kobanê i Nordsyrien (Rojava), hvorefter den største del af civilbefolkningen flygtede til Tyrkiet. Det gjorde den kvindelige medleder af Demokratisk Enhedsparti (PYD), Asya Abdullah dog ikke. I disse dage gæster hun København.  Til Politiken siger hun, at der ikke var nogen ”mulighed for at komme væk, da Islamisk Stat nærmede sig” Kobanê. Hun blev derfor den politiske leder af kampen mod IS i byen.

”Egentlig havde IS forventet, at de ville kunne tage Kobanê på ganske få dage, fordi de var overlegne på våben og udstyr,” siger Abdullah, der dog overraskede hele verden sammen med resten af de kurdiske krigere.

”Vores våben var mere primitive, men det vigtigste våben var vores overbevisning,” lyder det fra Abdullah, der tilføjer:

”Jeg tvivlede aldrig på, at vi ville vinde. Da der var gået en måned, kom konflikten højt på verdensdagsordenen, og det kunne vi selvfølgelig mærke. Det gav os høj moral til at kæmpe videre.”

I slutningen september 2014 begyndte USA og koalitionen for første gang at bombe IS-stillinger uden for Kobanê. Den 26. januar 2015 jublede kurdere, da IS blev fordrevet fra Kobanê’s centrum. Hjemmesiden Firatnews skrev, at Kobanê nu var ”blevet renset for IS og befriet efter 134 dages angreb”.

Med kampen og sejren i Kobanê blev YPG og de syriske kurdere til et internationalt mediefænomen. Byens beliggenhed lige op ad den tyrkiske grænse gjorde det muligt for alverdens journalister at transmittere fra krigen på direkte tv. Det var historisk for de syriske kurdere, som indtil da havde været anset som de ”ukendte kurdere”, modsat deres fæller i Tyrkiet og Irak. Det var desuden en vigtig begivenhed for koalitionen mod IS, der med sejren i Kobanê fik sin første synlige succeshistorie.

Læs resten af interviewet med Asya Abdullah på Politiken

Del på sociale medier

Kommentér via Facebook

kommentarer