I går afholdt ANYA – Fællesskab for Kurdistan et seminar om Kurdistans religioner i Brøndby.
Masoud Nadri fortalte om yarsanisme, Yılmaz Yıldız om ezidisme og Pir Luqman om zarathustrismen.
I første del præsenterede de tre talere deres oplæg i 20 til 25 minutter, og i anden del stillede publikum spørgsmål eller kom med kommentarer og kritik.
Kurdere fra alle fire dele af Kurdistan bosat i København og omegn deltog i seminaret.
Yarsani: Religion i iransk Kurdistan, også kendt som Ahl-e Haqq (Ehlî Heq), der minder meget om alevisme i Tyrkiet. Yarsani-religionen blev grundlagt af Sultan Sahak i slutningen af det 14. århundrede i det vestlige Iran. Det samlede antal medlemmer anslås til ca. 1 million, som primært lever i det vestlige Iran og Irak, og består af for det meste etniske kurdere, men der er også mindre grupper af persiske, aserbajdsjanske og arabiske tilhængere. Yarsaniernes religiøse litteratur er primært skrevet på Goranî. Deres basale religiøse bog er ”Kalam-e Saranjâm”, skrevet i det 15. århundrede baseret på læren af Sultan Sahak. Ifølge Yarsani-troen består universet af to adskilte, men indbyrdes forbundne verdener: den interne (batini) og eksterne (zahiri), der hver har sin egen orden og regler. Selv om mennesket kun kender den ydre verden, bliver deres liv styret i henhold til reglerne i den indre verden. Blandt andre vigtige søjler i deres trossystem er, at den Guddommelige Essens har succesfulde manifestationer i menneskelig form (mazhariyyat, stammer fra Zahir) og troen på sjælevandring. Der bor flere hundrede Yarsani-tilhængere i Jylland og på Sjælland. De bor i Aarhus, Randers og Syddjurs (Hornslet, Mørke, Rønde, Auning, Lystrup) og i København.
Ezidisme: Ezidier tror på Gud og englen Tawûsê Melek, der er Guds stedfortræder og symbolet på alt det gode i verden. Ifølge ezidismens skabelsesberetning blev verden til, da Gud lavede en hvid perle. Via Guds udstråling blev syv engle skabt, og af disse blev Tawûsê Melek den mest magtfulde. Perlen blev knust, og fra dens indre strømmede verdenshavene ud over Jorden. Derefter beordrede Gud Tawûsê Melek til at besøge den ufærdige jord og gøre den frugtbar. Englen steg fra himlen til jorden, og på vejen ændrede han sig fysisk til en stor og smuk påfugl i regnbuens syv farver. Siden har Tawûsê Melek også været kendt som Påfugleenglen. Da verden endelig var færdig, pustede de syv engle sammen Tawûsê Meleks ånd ind i det første menneske, Adam. Ezidierne har to hellige bøger – eller rettere sagt havde for de to bøger Meshefa Reş (Sort Bog) og Kitab el Cilwe (Åbenbaringens Bog) er begge forsvundet, hvorfor de gennem generationer er blevet fortalt fra generation til generation af de religiøse lærde. Først de senere år er ezidierne begyndt at nedfælde bøgerne på skrift. Som katolicismen har ezidierne et religiøst overhoved – en ”pave” – Baba Sheikh. Deres sekulære leder er Hazim Tahsin Beg.
Zarathustrisme, også kaldet zoroastrianisme eller parsisme. En før-islamisk religion, der sandsynligvis var statsreligion under achaimeniderne (fra ca. 521 f.v.t.) fra Dareios 1. den Stores tid og officielt under sasaniderne (224-651). Efter islamiseringen i dag har religionen få tilhængere i Iran og verden. Den ene, gode og evige gud, Ahura Mazda, åbenbarede den sande tro for Zarathustra. Religionen blev videregivet i gathaerne, som er den ældste del af Avesta, der er zarathustrismens samling af hellige tekster. I de senere par år har især mange islamkritiske kurdere konverteret til zarathustrismen.
Fotos fra seminaret: