Flere bud på, hvorfor IS kan tiltrække unge fra Vesten, inklusiv cirka 100 unge fra Danmark.
Af Deniz Serinci, forfatter til ”Terrorens Kalifat – et indblik i Islamisk Stat”
Hovedårsagen til at kæmpe for IS nævnes af unge ofte til at være et ønske om at kæmpe for (sunni)-”muslimske brødre, der bliver slagtet i Syrien og Irak.”
Det ses i en britisk rapport, der udkom i september 2015 og er baseret på interviews med 58 afhoppere fra IS, er hovedårsagen til at unge tager til IS.
IS har en truet stat, som de unge vil bidrage til at fastholde og udvide
-Al-Qaeda derimod har ikke haft noget konkret område, der skal beskyttes
-Iran er en shia-islamistisk stat, så ikke tiltrækkende for sunni-jihadister
-Taleban: Tiltrak ikke så mange, fordi nationalt projekt; udelukkende målrettet afghanere, officielt sprog ikke arabisk, men pashto
Attraktivt at kæmpe for den mest succesrige og rigeste gruppe
-IS er den gruppe, der lønner bedst.
-Oliefelter i Syrien, hvor de i slutningen af 2014 sad på seks ud af ti oliefelter.
-Normalt sælges olien for cirka 100 dollars per tønde, men IS sælger for 25-60 dollars per tønde, og sikrer dermed en så billig og effektiv forretningsmodel, at selv Assad-regimet menes at købe olien.
-Løsesum for gidsler – op til 5 mio. euro
IS målretter (sociale) medier til vestlige muslimer
-Ledes af Ahmad Abousamra, 34, fra rig Boston-forstad og uddannet fra Massachusetts Institute of Technology: Social Medieansvarlig
-IS formidler på internettet via professionelt producerede klip optaget i HD-kvalitet.
-IS bruger engelsk, tysk, fransk og russisk
-Derimod brugte Al Qaeda mest lange monologer på højt niveau arabisk, som de færreste unge muslimer i EU kan forstå.
-60.000 Twitter-konti
-IS’ brug af sociale medier ”sandsynligvis mere sofistikeret end de fleste amerikanske virksomheders” (Aaron Zelin, ekspert i jihadisme ved Washington Institute)
-Hashtag-funktion: Hashtag-Hijacking: Under VM i fodbold i 2014 brugte IS #Brazil2014. Derved spreder organisationens propaganda sig hurtigere.
Ønsket om at genskabe den islamiske utopi
Mange jihadister tiltrækkes af ideen om at vende tilbage til “gode gamle dage”, hvor den muslimske verden blomstrede. Fx:
-Abbasiderne (751-1258): Muslimernes guldalder – kunst, arkitektur, astronomi og lægevidenskab blomstrede på universiteter og biblioteker, og der skete mange videnskabelige og kulturelle gennembrud.
Islamister finder støtte i historien
Får blod på tanden af, at islamister gennem historien rent faktisk har ”vundet” over talmæssigt overlegne ikke-islamiske hære.
-Sovjet ud af Afghanistan i 1989
-Israel ud af Libanon i 2000
-Spanien ud af Irak i 2004
-Israel ud af Gaza i 2005
Hvordan løser vi radikalisering?
1) Forebyggende niveau:
-Skabe modnarrativer: såkaldte ”modfortællinger”, hvor tidl. medlemmer fortæller, hvor dårligt det var at kæmpe med IS. Denne plan være svært at realisere pga. sikkerhedsgrunde.
-Styrke børn og unges kritiske sans ved brug af sociale medier og sans over for ekstremistiske synspunkter.
2) Foregribende niveau (Dem som er i risikozonen, potentiale til at blive radikaliseret)
-Mentorstøtte
-Forældrecoaching: Forældrenetværk – sparring og råd
3) Indgribende niveau (Når de allerede har været nede og kæmpe med IS og er vendt tilbage)
-Overvågning
-Exitforløb for individer
-Øget grad af resocialisering
-Inklusion: Arbejde og uddannelse: Aarhus modellen