Det franske satellitselskab Eutelsat har slukket for Roj-TVs signal. Roj-TV fortsætter i stedet på nettet.

Millioner af kurdere vågnede derfor i dag op til sort skærm, når de ville se den populære kurdiske tv-station Roj-TV.

Roj-TV fik ved Københavns Byret en bøde på 5,2 mio. kroner for at overtræde terrorlovgivningen ved at støtte PKK. Roj-TV har anket dommen. Derfor valgte Eutelsat at fjerne tv-stationen fra dens satellit.

– Eutelsat har besluttet at fjerne ROJ TV fra vores satellitter for at undgå at pådrage sig strafansvar som medskyldig i terroraktiviteter, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Roj-TV oplyser dog i dag, at stationen forsætter med at bringe nyheder på nettet.

– Vi har kontakt med forskellige selskaber, og vi håber, at vi har en aftale snarest muligt. Måske allerede i løbet af denne uge, siger Imdat Yilmaz til Ritzau og tilføjer:

– Vi skifter til en ny satellit så hurtigt, vi kan. Vi håber ikke, at andre udbydere reagerer på samme måde. Der er trods alt ikke endelig dom i sagen, fordi den er anket til landsretten, siger Imdat Yilmaz.

Kommentér via Facebook

kommentarer