Roj-TV vælger at ”kaste håndklædet i ringen” på grund af millionbøde efter landsrettens dom i sidste måned.

Den terrorsigtede, kurdiske tv-station Roj-TV har i dag indgivet konkursbegæring til Sø- og Handelsretten.

Imdat Yilmaz, direktør for Roj-TV fortæller, at tv-stationen er ” tvunget i knæ. Vi kan ikke længere løfte det journalistiske ansvar.”

Det sker efter, at landsretten 3. juli frakendte Roj-TV dens sendetilladelse på ubestemt tid.

”Vi ville ønske, vi kunne gøre det lidt mere elegant, med den ægte kurdiske kampånd, som altid har været herskende i vort arbejde med at levere aktuelt og informativt tv med kurdisk vinkel.”

10. januar 2012 blev Roj-TV kendt skyldig i terror ved Københavns Byret. Ifølge byretten støtter Roj-TV bevægelsen PKK, som står på EU og USAs terrorlister.

Danske Bank besluttede derefter at spærre tv-stationens konti.

“Banken ønsker at sikre sig mod at understøtte pengestrømme, som medvirker til terrorisme,” lød beskeden fra Danske Bank.

Imdat Yilmaz skriver:

”Det afgørende stød kom fra den danske bankstand og domstolens krav om, at vi straks skulle betale bøden. Vi håbede på, at myndighederne ville afvente den eventuelle vurdering fra Højesteret. ”

Sagen mod Roj-TV er historisk, idet det er første gang, at der blev ført en terrorsag mod et massemedie i Skandinavien.

Mange kurdere er overbeviste om, at sagen skyldes en tyrkisk-amerikansk konspiration. Hemmeligstemplede dokumenter fra Wikileaks afslørede i november 2010, at tidligere statsminister Anders Fogh Rasmussen indgik en studehandel med Tyrkiet, da han skulle vælges som NATO-generalsekretær i april i 2009.

Til gengæld for tyrkisk accept, skulle Fogh ”undersøge det juridiske aspekt” ved at lukke den terrortiltale kurdiske tv-station Roj-TV og en tyrker skulle vælges som vice-generalsekretær i NATO. En anklage Fogh selv har afvist.

Det Danske Radio- og TV Nævn har efter tyrkiske klager flere gange undersøgt ROJ TV’s udsendelser og ikke fundet nogen ulovligheder.

“Stationen er meget propagandaagtig i sin dækning og udsendelser, men uden direkte at opfordre til had. Selvom Roj-TV er ensidig i sin karakter, er der ikke direkte tale om tilskyndelse til had,” sagde nævnsformand Christian Scherfig i september 2012. 

Kommentér via Facebook

kommentarer