Anklagerens monopol på at vise udsendelser fra Roj TV er brudt i sagen, som netop nu kører i Østre Landsret. Roj TV har fået lov til at vise 3,5 timers tv.

af ml@arbejderen.dk

I går tog Østre Landsret hul på at se klip fra den kurdiske tv-station, Roj TV.

Roj TV er anklaget efter terrorloven for ukritisk at være talerør for den kurdiske oprørsbevægelse PKK.

Anklagerne har ikke længere eneret på at vise klip fra Roj TV’s udsendelser. Modsat dommerne i Københavns Byret, har dommerne i Østre Landsret nemlig givet Roj TV’s forsvarere lov til at udvælge og vise klip fra tv-stationens programflade.

Det er direktøren for Roj TV, Imdat Yilmaz, glad for: -Det betyder, at dommerne nu får et mere nuanceret billede af Roj TV. I byretten blev vi alene dømt på baggrund af de klip, som anklageren havde udvalgt. I Københavns Byret fik vi ikke lov til at vise klip fra Roj TV’s udsendelser.

Det betød, at det stort set kun var anklagerens udlægning af sagen, der stod tilbage, siger Imdat Yilmaz til Arbejderen.

Roj TV har udvalgt tre og en halv times klip fra diverse nyheds,-sundheds,-og debatprogrammer.

– Vi vil vise, at vi ikke er ensidige i vores programmer. Vi forsøger at lade andre synspunkter komme til orde. Vi vil blandt andet vise debatudsendelser, hvor både kurdiske organisationer og det tyrkiske regeringsparti, AKP kommer til orde. Vi vil vise, at vi forsøger at sætte fokus på kurdernes problemer i Tyrkiet og give en stemme til dem, der kæmper for fred som ellers ikke får en stemme i de tyrkiske medier, fortsætter Imdat Yilmaz.

Anklagemyndigheden stiller med ti gange så mange klip -nemlig med cirka 35 timers klip.

Ofte har Roj TV svært ved overhovedet at de tyrkiske myndigheder til at deltage i sine programmer, fordi de nægter at medvirke i tv-stationens udsendelser. Eksempelvis udvandrede den tyrkiske premierminister i 2005 fra et pressemøde på Christiansborg, fordi der var en journalist fra Roj TV tilstede.

Udover at vise klip fra sine udsendelser har Roj TV indkaldt et vidne -dansk-kurdiske læge, Negin Nasrallah, der kan tegne et noget andet billede af Roj TV, end den PKK-terrorkanal, som anklagemyndigheden forsøger at fremmane. Lægen har siden 2006 arbejdet frivilligt for Roj TV, hvor hun har lavet en stribe sundhedsprogrammer om eksempelvis sukkersyge og brystkræft på kurdisk.

Programmerne bliver set af millioner af kurdere over hele verden. Programmerne når ud til de fjerneste egne af Kurdistan -fattige områder, hvor beboerne ikke har adgang til lægehjælp.

Roj TV’s forsvarer og anklagerer fortsætter med at vise klip igen i morgen.

Kommentér via Facebook

kommentarer