Filmanmeldelse: “The Green Hornet“
Fans af tegneseriefilmatiseringer kan glæde sig til at se ”The Green Hornet“ af Oscar-vinderen Michel Gondry.
Udover at handle om bekæmpelse af de onde skurke har filmen også en bredere samfundsmæssig morale, hvor heltene kæmper for noget så sjældent – i hvert fald på det hvide lærred – som journalistisk uafhængighed.
Kæmper mod skurke og mediecensur
Den meget lidt ansvarlige playboy Britt Reid (Seth Rogen) må overtage sin far stærkt forbryderkritiske avis, The Daily Sentinel, da faderen dør under mystiske forhold af et såkaldt bistik.
Sammen med sin afdøde fars effektive og yderst kreative medarbejder Kato (Jay Chou) finder Britt en mening med livet: Nemlig at bekæmpe kriminalitet i en by, hvis underverden styres af den psykopatiske gangster med det specielle navn Chudnovsky (spillet af Christoph Waltz).
Traditionen tro iklæder Britt og Kato sig masker, bruger deres seje bil Black Beauty og kalder sig The Green Hornet.
Et nyt problem opstår, da statsanklager Scanlon (David Harbour) viser sig at være bundkorrupt og kræver at diktere, hvad Britts avis skal skrive. Der skal helst ikke stå for meget om kriminalitetens omfang i byen, så Scanlon kan blive genvalgt.
Nuanceret og utraditionel
“The Green Hornet“ er en filmatisering af den amerikanske tegneserie fra 30’erne og tv-serien fra 60’erne.
Der er nu en del forskelle andre superheltefilm, er “The Green Hornet“ mere nuanceret, hvor vi får lov at opleve superheltene som de er – nemlig almindelige mennesker, uden superkræfter.
Og helten nøjes ikke med at bekæmpe skurken for derefter at lade ham komme på forsiden af aviserne med sin ugerning og på den måde blive udstillet som den onde. Nej, da helten samtidig er chefredaktør på avisen, kan og prøver han selv at sætte skurken på forsiden – imod hårde odds.
Instruktør Michel Gondry har formået at skabe en særdeles underholdende film med gode lyd- og billedeffekter og spektakulære bilscener. Der er ikke blevet brugt så mange computereffekter, hvorfor omlægningen til 3D måske også er unødvendig.
Dårlige replikker og overspillende skuespiller
Skuespillet fungerer lidt dårligt mellem den overspillende Seth Rogen og Jay Chou. Rogen bliver derfor til tider svært at tage seriøst, godt hjulpet af de overflødige replikker i manuskriptet, som Rogen i øvrigt selv har været med til at skrive
Jay Chou derimod imponerer med sine Bruce Lee-agtige kungfu-evner, hvor han nedlægger sine modstandere på stribe. Faktisk var det Bruce Lee, der oprindeligt spillede Kato i tv-serien fra 1960’erne.
Til gengæld leveres filmens bedste skuespil af the bad guy, Chudnovsky, spillet af Christoph Waltz, som den sociopatiske og hensynsløse skurk. Man går ud af mørket med en følelse af, at Christoph Waltz har gjort det igen, efter hans fremtrædende rolle i Tarantinos ”Inglourious Basterds”.
Fans af denne type film kan trods manglerne ved “The Green Hornet” med god grund glæde sig til toeren.