Roj-TV fik ved Københavns Byret en bøde på 5,2 mio. kroner for at overtræde terrorlovgivningen ved at støtte PKK. Roj-TV har anket dommen. Derfor valgte Eutelsat at fjerne tv-stationen fra dens satellit.

– Eutelsat har besluttet at fjerne ROJ TV fra vores satellitter for at undgå at pådrage sig strafansvar som medskyldig i terroraktiviteter, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Nu protesterer kurdere verden over Eutelsats beslutning, blandt andet ved demonstrationer i London og Paris.

Derudover har Dansk Kurdisk Kulturcenter og Fey-Kurd opfordret folk til at sende et protestbrev til Eutelsat. ”I brevet kritiseres og fordømmes den franske satellitudbyder Eutelsat for deres beslutning om at suspendere vores tv station ROJ TV’s udsendelser. ROJ TV er vores øre, øje og stemme.”

I brevet hedder det blandt andet (oversat fra fransk til dansk):

”Det er med forbløffelse, at jeg hørte om din beslutning om at fjerne ROJ TV fra en af dine satellitter….Siden AKPs genvalg i juni 2011, er angreb på pressen steget i Tyrkiet. For nyligt blev 40 journalister arresteret som led i den politiske proces mod KCK. Tyrkiet er i øjeblikket det land i verden, der har flest fængslede journalister… Journalister uden Grænser har erklæret, at de var ”chokeret over denne ensidige beslutning, der er i strid med ytringsfriheden”….Det klart, at din (Eutelsats) beslutning er motiveret af politisk pres.  ROJ TV er den eneste måde, hvor på 40 millioner kurdere kan få oplysninger og ucensurerede nyheder fra Kurdistan. Med et ord, er ROJ TV talerør for det kurdiske folk. Med hvilken ret og på vegne af hvilke interesser, tillader du dig at lukke munden på et helt folk? Jeg kræver øjeblikkeligt en ende på denne censur og ROJ TV, som er talerør for det kurdiske folk, igen får lov at sende gennem din antenne.”

Kommentér via Facebook

kommentarer