Læs interviewet med den anerkendte dansk-kurdiske kunstner Ilos Ilyas Kirkan: Fra Konya til København, fra København til London, fra London til Lissabon. Plus alle de op til 20 byer, hvor han har udstillet.

”Farvekombinationen og penselstrøgene i Ilyas’ kunst førte mig på en rejse hen imod menneskets komplekse dybder og de mange lag af historier og identiteter vi alle bærer på.” siger Gladsaxes viceborgmester, SF’s internationale talsperson og statsrevisor Serdal Benli om den dansk-kurdiske kunstner Ilos Ilyas Kirkan.

Hvorfor kunst?

Mine forældre er kurdere og talte kun kurdisk, som dengang var strengt forbudt i Tyrkiet. De var analfabeter og min kommunikation var for snæver til det minimale dagligdags kurdisk de talte. Det gjorde, at der altid var en kommunikationsbrist og at vi ikke havde et fællessprog, selvom jeg kunne, lærte og udviklede mange sprog – i dag kan jeg dansk, kurdisk, tyrkisk, engelsk, portugisisk, lidt fransk, lidt tysk – følte jeg ikke, at jeg havde et fælles sprog med dem. Dette har jeg altid følt … At være en minoritet, hvor jeg er født og hvor jeg er opvokset, og hvor jeg har boet og bor, har også været og er stadig årsag til, at jeg har haft brug for at udtrykke mig anderledes med et andet medie, end sprog.

Hvad kan kunst i den sammenhæng?

Et maleri for mig er som vores hukommelse lag på lag, som vi ophober i de forskellige byer, som vi besøger eller bor i. Det er minder og oplevelser, som er en del af vores hukommelse, som udtrykkes via malerier på forskellige tider og niveauer. Jeg bruger sand og grus fra forskellige byer og lande, blandet med lim og dernæst maler jeg lag på lag.

Kunst giver mig mulighed for at gå på en rejse og jeg inviterer også seeren at komme med på en rejse. Så jeg siger altid: Brug tid med hvert enkelt maleri og se, hvor det fører dig hen. Det handler nemlig ikke kunne lide det, du kigger på, men den rejse, det tager dig på. Med min kunst inviterer jeg seeren på en rejse, en rejse gennem tid og rum uden sprog.

Hvorfor signerer du dine værker på bagsiden?

Jeg vælger at signere mine værker på bagsiden for at give ejeren frihed til, hvordan de ønsker at præsentere det. Manglen på et ‘anker’ i en kunstners signatur sikrer, at mit syn ikke påtvinges, hvilken vej værket skal hænges op. Jeg tror, at dette også afspejler sindets alsidighed, som kan formes og tilpasses til at opfylde behovene og betingelserne i dets lokale miljø. Dette vil bidrage til den større debat om, hvad kunst repræsenterer for den bredere offentlighed.

BIOGRAFI

Selvlært kurdisk-dansk kunstner Ilyas Kirkan, er født i Hacilaro (Kuşça/Cihanbeyli) Tyrkiet og opvokset i Ishøj. Hans far kom til Denmark i 1969 som gæstearbejder, og han kom selv herop i 1978. Han har studeret samfundsvidenskab på Roskilde Universitetscenter. Efter mere end 18 års ophold i London, hvor hans kunst karriere begyndte, flyttede han til Lissabon. En by som byder på kunst, musik og kultur. Kirkan har haft utallige udstillinger af sine abstrakte lag på lag baserede værker i en række byer, der spænder fra København, London, Brighton, Godalming, Beirut, Paris, Antwerp, Lissabon i Portugal til Lissabon i Ohio, Palm Springs, Fort Lauderdale, Fort Myers, Provincetown og Marco Island. Kirkan har to gange været en del af JALAA Kunstbiennalen på Tokyo Metropolitan Kunstmuseum samt været en del af Den Internationale Kunstfestival i Montreal. I løbet af de kommende år udstiller Kirkan i forskellige byer sả som Lissabon, London, Madrid, Provincetown, Palm Springs, Fort Lauderdale og Fort Myers.

Følg Ilos Ilyas Kirkan på Instagram @KirkanArt

Del på sociale medier

Kommentér via Facebook

kommentarer