Tyrkiets regering “misbruger dets legitime behov for at retsforfølge de faktiske kupmagerne til at konsolidere magten, kvæle uafhængige medier og kvæle uenighed,” siger Steven M. Ellis.

Det Internationale Presseinstitut (IPI) kritiserer de tyrkiske myndigheders lukning af mindst 12 tv-stationer og 11 radiostationer, der ejes, drives eller er knyttet til mindretal, såsom kurdere, fordi de ifølge regeringen spreder “terrorpropaganda”.

Türksat, Tyrkiets kommunikationssatellitoperatør, har fjernet en del kurdiske kanaler, såsom Azadî TV, Denge TV, Jiyan TV, Hayatın Sesi, TV 10, Van TV, og børnekanalen Zarok TV som led i den undtagelsestilstand, der blev indført i Tyrkiet efter kupforsøget den 15. juli.

En af IPI’s direktører, Steven M. Ellis, mener, at Tyrkiets regering “misbruger dets legitime behov for at retsforfølge de faktiske kupmagerne bag kupforsøget til at konsolidere magten, kvæle uafhængige medier og kvæle uenighed.”

Derfor opfordrer Ellis myndighederne til at sætte en “stopper for disse overgreb” og sikre, at der er en uafhængig kontrol og tilsyn.” 

Kommentér via Facebook

kommentarer