Højesteret har i dag slået fast, at den kurdiske tv-station Roj-TV ikke får sin sendetilladelse tilbage. Dermed har retten sat det sidste punktum i den årelange sag mod den terrordømte tv-station.

Højesteret stadfæster dommen fra Østre Landsret, der i juli 2013 fratog Roj-TVs sendetilladelse i Danmark.

Landsretten frakendte 3. juli Roj-TV dens sendetilladelse på ubestemt tid, da det fandt tv-stationen skyldig i at overtræde terrorparagraffen og idømte Roj-TV en bøde på 10 mio. danske kr. Ifølge retten støtter Roj-TV den kurdiske bevægelse PKK, som står på EU og USAs terrorlister.

Højesterets beslutning møder kritik hos Enhedslistens retsordfører Pernille Skipper, der skriver i en pressemeddelelse:

”Det kan ikke være rigtigt, at terrorlovgivningen i et demokratisk land skal betyde, at pressen ikke kan levere information frit uden at frygte for retslige konsekvenser.”

Skipper mener, at den danske terrorlov bruges til at idømme et medie en stor millionbøde og inddrage sendetilladelsen med beskyldninger om en ensidig og partisk dækning. Derudover mener Skipper, at domstolene i sagen kun haft mulighed for at gennemgå en meget lille del af Roj-TVs udsendelser

”Derfor er det bekymrende, at sendetilladelsen er inddraget på den baggrund,” skriver hun.

Det er ikke hele det danske parlament, der deler Skippers holdning.

Tom Behnke, retsordfører for Det Konservative Folkeparti, forsvarer overfor Jiyan.dk dommen fra Højesteret.

”Roj-TV har promoveret PKK gennem dets tv-indslag. Det dur ikke og det er i strid med spillereglerne i Danmark.”

Sagen mod Roj-TV er historisk, idet det er første gang, at der blev ført en terrorsag mod et massemedie i Skandinavien.

Mange kurdere er overbeviste om, at sagen skyldes en tyrkisk-amerikansk konspiration. Hemmeligstemplede dokumenter fra Wikileaks afslørede i november 2010, at den tidligere danske statsminister Anders Fogh Rasmussen indgik en studehandel med Tyrkiet, da han skulle vælges som NATO-generalsekretær i april i 2009.

Til gengæld for tyrkisk accept, skulle Fogh ”undersøge det juridiske aspekt” ved at lukke den terrortiltale kurdiske tv-station Roj-TV og en tyrker skulle vælges som vice-generalsekretær i NATO. En anklage Fogh selv har afvist. Også Behnke afviser teorierne om et komplot mod Roj-TV.

”Domstolene i Danmark er uafhængige. En politiker i Danmark kan ikke bare få lukket en tv-station,” siger Behnke til Jiyan.dk.

Den kurdiske tv-station blev første gang fundet skyldig i terror ved Københavns Byret 10. januar 2012. Ifølge byretten støtter Roj-TV bevægelsen PKK. Derefter besluttede Danmarks største bank at opsige samarbejdet med Roj-TV og spærrede tv-stationens konti. Derudover fjernede tv-stationens satellitudbyder, Eutelsat, Roj-TV.

”Eutelsat har besluttet at fjerne ROJ TV fra vores satellitter for at undgå at pådrage sig strafansvar som medskyldig i terroraktiviteter,” oplyste selskabet i en pressemeddelelse.

Det Danske Radio- og TV Nævn har efter tyrkiske klager flere gange undersøgt Roj-TV’s udsendelser og ikke fundet nogen ulovligheder.

“Stationen er meget propagandaagtig i sin dækning og udsendelser, men uden direkte at opfordre til had. Selvom Roj-TV er ensidig i sin karakter, er der ikke direkte tale om tilskyndelse til had,” sagde nævnsformand Christian Scherfig i september 2012.

Roj-TVs advokat Bjørn Elmquist anbefaler nu, at hans klienter tager frakendelsen af sendetilladelsen videre til Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol.

”Jeg anbefaler, at afgørelsen bliver efterprøvet for kurdernes egen skyld og af hensyn til andre medier får efterprøvet afgørelsen ved den højeste instans,” siger Elmquist til Ritzau.

Kommentér via Facebook

kommentarer