Retten i Paris har afvist klagen fra Roj-TV og mener, at ROJ-TV allerede havde underskrevet en aftale med en ny græsk satellitudbyder, nemlig Intelsat efter Eutelsat’s beslutning om at suspendere Roj-TV.

Af Ecegül Eken

Roj-TV blev suspenderet af det franske satellitselskab Eutelsat den 22. januar 2012, hvilket fik den kurdiske kanal til at føre sagen videre ved retten i Paris. Nu har retten så afvist Roj-TVs protest, fordi ROJ-TV allerede havde underskrevet en aftale med en ny græsk satellitudbyder, nemlig Intelsat, mener retten.

Roj-TV fik ved Københavns Byret en bøde på 5,2 mio. kroner for at overtræde terrorlovgivningen ved at støtte PKK. Roj-TV har anket dommen. Derefter valgte Eutelsat at fjerne tv-stationen fra dens satellit.

– Eutelsat har besluttet at fjerne ROJ TV fra vores satellitter for at undgå at pådrage sig strafansvar som medskyldig i terroraktiviteter, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.

Roj-TV har anket den danske dom.

Kommentér via Facebook

kommentarer