“Vi er ikke enige i det politiske indhold af kanalen, men…Eutelsat bør ikke hjælpe de tyrkiske myndigheder i deres medieovertrædelser,” hedder det fra Det Europæiske Journalistforbund (EJF).

Det Europæiske Journalistforbund (EFJ) opfordrer den administrative direktør for den europæiske satellitudbyder, Eutelsat, Rodophe Belmer, til ikke at slukke for pro-PKK kanalen MedNûçe’s signal.

Ifølge EFJ er det vigtigt, at MedNûçe bevares for “at beskytte mediepluralismen” og for at “respektere det kurdiske folks ret til adgang til oplysninger.”

EFJ understreger, at de ikke støtter indholdet i MedNûçe, der anses for at være talerør for Kurdistans Arbejderparti (PKK), fra dets satellitter. PKK står på EU’s terrorliste.

“Vi er ikke enige i det politiske indhold af kanalen, men de har ret til at udtrykke deres mening i et demokratisk samfund. Indholdet af denne kanal respekterer fuldt ud direktiverne om offentlige orden og Eutelsat bør ikke hjælpe de tyrkiske myndigheder i deres medieovertrædelser,” hedder det fra EFJ.

En række regeringskritiske, heriblandt nogle pro-PKK, tv-stationer, er blevet lukket i Tyrkiet.

Ifølge EFJ skyldes Eutelsats tiltag, at den kurdiske tv-stations “indhold ikke er i overensstemmelse med direktiverne for offentlige orden samt de love, der regulerer tv-distribution i Europa og omkringliggende lande”.

EFJ mener endvidere, at Eutelsat et blevet presset af det Tyrkiske Radio- og TV-nævn (RTÜK) til at fjerne signal MedNûçe’s signal.

MedNûçe begyndte at sende efter at Roj-TV var blevet fundet skyldig ved Københavns Byret 10. januar 2012. Ifølge byretten støttede Roj-TV PKK. Dengang fjernede Eutelsat Roj-TV.

Kommentér via Facebook

kommentarer