Tidligere slavekvinder hos IS vil vende hjem til deres familier. Men visse familier stiller et svært krav til kvinden om at skille sig af med sit barn, hvis faren er IS-kriger.
Af Deniz Serinci
Arkivfoto
Islamisk Stat (IS) kidnappede og voldtog tusinder af ezidi-kvinder. Nu stiller flere familier til de befriede ezidi-kvinder et krav, før de vender hjem: Skil dig af med dit barn, som du har fået i fangenskab!
Det fortæller Bahar Munzir, en lokal kvinderettighedsaktivist, der har arbejdet med rehabilitering i Khanke-lejren, hvor der bor 13.000 ezidier. Hun fortæller om en 16-årig kvinde i flygtningelejren.
”Kvinden havde fået en dreng med IS-manden. Familien ville ikke acceptere det ottemåneder gamle barn, fordi faren var fra IS. Hun skilte sig derfor af med sønnen.”
Efterfølgende fik kvinden dårlig samvittighed og vendte tilbage til Syrien for at blive genforenet med drengen, oplyser Bahar Munzir.
I april 2019 slog Ezidiernes Åndelige Råd fast, at de hjemvendte ezidi-kvinder skal accepteres i samfundet. Men det blev samtidig slået fast, at accepten ikke gælder for børn, der er ”født som resultat af voldtægt”. Irakisk lov siger, at hvis et barns far er muslim, bliver barnet også muslim. Det støder sammen med ezidi-religionen, der slet ikke tillader ezidier at blive gift med ikke-ezidier. Bahar Munzir har derfor sammen med aktivistgrupper startet en kampagne for at ændre den irakiske lovgivning.
Atter andre ezidier siger, at de godt vil kunne acceptere børnene. En af dem er den 31-årige taxachauffør Yasir Gobeli, hvis søster og far er i hænderne på IS.
”Kvinderne er måske gravide og tør ikke vende tilbage, fordi de er bange for familien. Personligt ville jeg acceptere de børn, hvis far er IS-terrorist, om det så var min søster,” siger han.
Under alle omstændigheder bliver spørgsmålet om ezidi-børn, hvis fædre er IS-krigere, et “stort problem i fremtiden,” spår Diyar Bebo Haji.
Han leder af Esyan Camp, som huser tusinder af ezidi-flygtninge.
“Måske vil barnets IS-far i fremtiden kræve barnet,” siger han. “Selv hvis faren er død, kan farens familie komme i fremtiden og kræve barnet.”