Kurdiske forældre forbyder datteren at dyrke sex før ægteskabet, mens de ser stort på, at sønnen gør det samme. Forældrene bør ikke forbyde det, mener Negin Jaafar, dansk-kurdisk gynækolog.
Interview med Negin Jaafar, dansk-kurdisk gynækolog, stammer fra Halabja i irakisk Kurdistan.
1-Findes mødom?
Det gør det ikke. Hvis vi forstår mødom som en hinde, der dækker hele kvindens skede, så findes det ikke. Det er en eftergivelig ring, næsten som en elastik, der åbner sig/giver sig og kan trække sig sammen igen. Den er cirka en halv til halvanden centimeter indenfor skeden.
2-Hvor mange kurdiske familier kender du, der vil acceptere, at deres datter har sex udenfor ægteskabet?
Indtil videre har jeg stødt på højst 1%. Dem der accepterer det, betragtes som afvigere af de øvrige kurdere og som ”ikke rigtige kurdere”. En kvindes ære ligger mellem hendes kønslæber. En families ære er mellem hendes ben, og sidder i hendes kønskrans. Ingen kurder ønsker at være uden ære.
3-Hvad med familiens søn – må han dyrke sex?
Det er ikke et stort problem, hvis sønnen har sex før ægteskab. I nogle familier dyrkes ligestilling og samme regler for begge køn. Vilkårene sættes og reglerne dikteres højt, for at sige til pigen, ”se reglerne er ens for jer begge!” Men min opfattelse er, at sønnen ikke udsættes for samme sociale kontrol som datteren, så ord og handling hænger ikke sammen.
4-Hvordan var det hjemme hos jer?
Min far er moderne. Han er demokratisk, men han værnede om vores kurdiske kultur og normer. Han sagde ”de regler, der gælder for jer, gælder også for lillebror.” Der var ikke så stram en kontrol. Men det ene var de ord, der blev sagt og det andet var de handlinger, der blev gjort.
De fleste dyrker sex før ægteskab
5-Men selvom sex er forbudt, så dyrker de fleste vel sex alligevel før ægteskab?
Ja, det er min opfattelse, at de dyrker sex før ægteskabet. De unge er frie mennesker. De vil gerne giftes med en de kender, også på den seksuelle plan. Alt andet vil være unormal, synes jeg.
De skriver til min brevkasse, hvor de stiller spørgsmål omkring sex, både analt og vaginalt. De stiller spørgsmål omkring orgasme og seksuelle problemer/ udfordringer. Hvad er normalt og unormalt? Så man må antage, at de unge har en eller anden form for sex før ægteskabet.
6-Du har en brevkasse, hvor du har rådgivet mange unge kurdiske kvinder og mænd, heriblandt kurdere fra Danmark. Hvad er det for nogle ting, de fortæller?
Kurdere fra hele verden skriver til mig. Jeg kan få mellem 10-100 beskeder per døgn alt efter om jeg lige har uploadet en video. Normalt vil jeg få op til 10 beskeder om dagen. Det handler om alle mulige sundhedsspørgsmål. Seksuelt overførte sygdom, barnløshed, frygten for ikke at have mødom. Jeg får tit spørgsmålet fra unge kurdiske kvinder og mænd, som ”hvor langt må en finger eller penis komme ind uden den går i stykker?” For det meste er det spørgsmål indenfor gynækologien.
7-Er der nogen, der har haft samleje og derfor frygter ikke at kunne fremvise en ”intakt mødom”? Hvad er dit råd til dem?
Det er der. Mange. Nogen har haft sex frivillig, nogen er blevet voldtaget, andre har været udsat for seksuelle krænkelser som barn. En fyr sagde til mig: ”Da jeg var 4-10 år, blev jeg seksuelt misbrugt.” Men det er går mange år, inden de tager sig mod til at fortælle om krænkelserne.
8-Hvorfor ser vi disse seksuelle krænkelser?
Når sex er forbudt i et samfund og bliver gjort til tabu og skam, og mennesket i al sin naturlighed er et seksuelt væsen, hvem er det så, man lige har sex med? Igen og igen oplevet jeg unge piger og drenge fortælle om de seksuelle krænkelser, de er blevet udsat for. Det gør ondt i mit hjerte sind. Hvis sex ikke var gjort til skam, tabu og forbud, kunne man forestille sig mange af de krænkelser ikke havde fundet sted.
Imod forbud mod rekonstruktioner
9-Bør man efter din mening forbyde læger at medvirke til at rekonstruere jomfruhinder?
Sidste år blev der vedtaget et lov, som forbød rekonstruktion af jomfruhinder i Danmark. Jeg synes ikke, at et forbud mod rekonstruktioner er den rigtige vej at gå i Danmark eller vores hjemland.
10-Hvorfor?
Man svigter de piger, der står med kniven for struben lige nu og her. Udfordringer overkommer man ikke med forbud, men med oplysning, information og dialog.
11-Hvad skulle man så gøre?
Man burde i Danmark oprette en til to centre, hvor eksperter indenfor feltet sidder og tager sig af disse familier og oplyser og vejleder dem. Den seksuelle moral er markant anderledes end den, vi kender til her i Danmark, det burde man have haft fokus på. Kulturen, normen og den seksuelle moral har ikke ændret sig overhovedet siden loven blev vedtaget. Loven lukkede bare døren i hovedet på de piger, som for en stund havde valgt at leve det frie liv. Imamerne og patriarken griner.
Imamer griner
12-Hvorfor griner de?
Loven er vand på deres mølle, for nu kan de være sikker på, at der ikke findes falske jomfruer. Loven kaster pigerne i dårlige løsninger i udlandet, hvor de bliver syet af nogle som ikke har ekspertisen til at foretage de operationer, køkkenbords-kirurgi. Det kan få sundhedsmæssige konsekvenser for dem, smerter, arvævsdannelse, problemer med at komme af med menstruationsblod, problemer med at tisse, osv. De konsekvenser må vi så som gynækologer forsøge at tage os af. Det er trist.
13-Har du selv lavet en sådan rekonstruktion?
Nej, det har jeg ikke. Jeg har arbejdet med seksuel oplysning, siden jeg blev læge i 2005. Og hvis jeg nogensinde fik lavet sådan en, vil jeg blive set som gynækologen, der ville tjene penge på de piger. Det vil skabe interessekonflikter. Det har jeg aldrig ønsket. Jeg arbejder med oplysning, seksuel oplysning og bruger min faglighed til det. Jeg går imod gamle normer og rigid kultur, som holder de unge kvinder og mænd i mit samfund lænket.
14-Hvad koster det at få lavet sådan en rekonstruktion?
Nu er det jo blevet forbudt. Men før forbuddet, har man hørt om priser på 4-10.000 kr. her i Danmark. I Kurdistan laves de fleste af gamle ”fødekoner” og de tager 4000-10000 dollars for en operation.
15-Er sex så farligt, som disse konservative familier frygter?
Sex er normalt. Mennesket er et seksuelt væsen. Sex er som ilt og mad, altså helt normal del af livet og mennesket. Man kan ikke tage og fjerne seksualiteten fra mennesket. Sex kan man ikke forbyde. Ligesom man ikke kan forbyde mennesker at trække vejret.
“Det har taget min familie 28 år at nå hertil”
16-Hvad er løsningen på problemet?
Familierne bliver nødt til at snakke med deres børn om seksualitet, så de ikke havner i min brevkasse fuldstændig på afveje, ked af og bange. Det er på tide at vi i familierne omdefinerer begrebet ære, kendt som sharaf.
17-Men hvorfor tror du ikke, at familierne vil acceptere kvindens vilje?
De er bange for at blive udstødt af gruppen og ekskluderet. Bange for at deres ry bliver ødelagt. Derfor vil de ikke frisætte pigerne. Hvis du har en søster, der har danske kærester, så vil andre familie ikke sige ”det er ærbar familie, deres datter skal være en del af vores familie.” Det er fordi man i den kurdiske kultur tænker kollektivt. En kvindes ære kommer hele hendes familie ved. Min families ære lå imellem mine ben, jeg bar på et kæmpe ansvar inden jeg blev gift. Jeg følte, at en skrøbelig krystalkugle ved navn ”kultur, norm og familie” lå på mit hoved og samfundet krævede, at jeg skulle løbe en maraton uden at den måtte falde og gå i stykker. Det er et umuligt krav og vilkår for en kvinde at leve i og under.
18-Hvordan ændrer vi tankegangen hos disse konservative familier?
Tiden ændrer sig. Integration tager tid, tid til at tænke og tid til at forandre. Man skal ikke glemme sin kultur og rødder. Jeg vil beskrive mig selv om kurder af hjerte og sjæl, men jeg har pillet det fra som undertrykker mig, og min datter. Jeg har valgt at reformere normerne og kulturen, så de er tidssvarende og kompatible med det samfund, vi lever i nu om dage. Man skal oplyse og informere de flygtninge og indvandrere, som kommer til Danmark, og give dem tid og respektere dem og deres kultur. Tiden skal nok ændre deres holdninger og synspunkter. Tid og ro til at reflektere med respekt for den enkeltes kultur og religion er vejen frem. Det har taget min familie 28 år at nå hertil. Rom blev ikke bygget på en dag.
For mig er ære at være et godt menneske, at være oprigtig, at være loyal, at være ærlig, at være tolerant og empatisk, ikke stjæle, ikke lyve, at hjælpe, at give. Dt er hvad jeg definerer som ære. Det er min sharaf, og ikke min eller min datters kønskrans/jomfruhinde. En blodplet er og bliver aldrig min ære, min sharaf.
19-Ser du en positiv eller negativ udvikling blandt dansk-kurdiske familier og andre?
Som speciallæge i gynækologi og obstetrik sidder jeg sammen med mange fantastiske kurdiske mænd i forskellige fora. Vi har samme holdninger og er på vej frem i en retning. De mellemøstlige mænd og kurdiske mænd er ikke monstre som de nu gøres til i medierne. Uden min fars støtte havde jeg ikke stået her i dag. Jeg ser en god og positiv udvikling med flere stærke kvinder. Jeg ser flere og flere stærke unge kurdiske mænd og fantastiske fædre.
Se video