Hvad går alevisme ud på? Vi tog en teologisk snak med næstformanden for Alevi Forbundet i Danmark, Feramuz Acar for at blive klogere på det spørgsmål.

Hvilke af islams regler overholder i?
Alevier overholder ikke en eneste af sunni- eller shia-islams regler, såsom faste, bøn, pilgrimsrejse, osv.

Men jeres drengebørn bliver da omskåret som i islam?
Ja, men omskæring er ikke muslimsk, men oprindelig en tradition fra Afrika. Halvdelen af amerikanerne bliver også omskåret og de er kristne.

I tager slet ikke på nogen pilgrimsrejse, som muslimerne valfarter til Mekka?
Ifølge vores tro besøger man en kær. Det kan være stedet, hvor alevismens stifter, Hacı Bektaş (1210-71) ligger begravet. Det kan være Abdal Musa eller Baba Mansur. Man behøver ikke tage på pilgrimsfærd i Mekka for at nærme sig Allah. For ifølge alevismen findes Allah i alle menneskers hjerter. Mennesket spejler sig i Gud. Hacı Bektaş siger:  ’Hvad du end leder efter, søg det i dig selv, ikke ved at tage til Mekka eller Jerusalem’.

Så mennesket er Gud?
Alevismens Allah er wahdet-i-mevcut, altså mennesket spejler sig i Gud. Alt beståen, heraf mennesket er Gud/Guddommelig. Mennesket nærmer sig Gud ved at udvikle sig til et godt menneske, kamili insan. En af vores legender, Mansur Hallac sagde ’Jeg er Gud’.

Nu har islam to store helligdage, eid’er, Eid al Adha, der markerer afslutningen på fastemåneden ramadan og….?
Vi fejrer ikke Eid al Adha. Da vi slet ikke faster i Ramadanen, kan vi heller ikke markere afslutningen på noget, vi ikke har holdt. Alevierne faster i stedet i 12 dage i Muharrem måneden for at mindes de dræbte Tolv Imamer og alevi-martyrer. Under aleviernes faste må man ikke drikke vand og andre ting med vand i, ikke skære dyr og man skal afholde sig fra fester og lignende.

Hvad er aleviernes religiøse pligter?
Værn om dine hænder, mund og ryg, dvs. man ikke stjæler eller bagtaler andre, men behandler hinanden, som man selv vil behandles. Vi har ingen daglig bøn, men mødes til vores religiøse ceremoni Cem mindst en gang om året.

Så i tager ikke i moské, men Cem. Hvad laver i til Cem?
Cem er vores gudstjeneste. Både mænd, kvinder og børn er sammen i Cem og har alle samme status og betragtes som et liv “Can”. Cem’en ledes af vores præst, Pîr/Dede. I Cem er der 12 tjenester, disse har både social, kulturel, politisk, praktisk samt etisk og trosmæssig betydning. Dem der deltager i Cem må ikke være uvenner med hinanden.

Hvad hvis de er uvenner?
Så kan vores præst Dede/Pîr forsone dem ved det vi kalder Halk Divani/Dîwana Gel. De går frem mod Dede/Pîr og fortæller deres strid foran alle andre. Dede/Pîr finder derefter en løsning på deres problem.

Hvor stammer Cem fra?
Cem stammer fra en begivenhed, hvor 40 personer, heriblandt profeten Muhammed og hans fætter Ali selv deltog og drak vin. Muhammed fik ikke lov at komme ind i Cem som profet, men som ’de fattiges tjener’.

Hvad er jeres syn på Muhammed?
Vi har respekt for alle profeter, men vi overholder ikke deres sharia-regler, vi er f.eks. imod profeternes og imamernes polygami.

Er i muslimer?
Alevier er alevier. Alle religioner påvirker hinanden. Alevismen har elementer fra islam – og mange andre religioner – og har elementer, som ikke stammer fra islam, som Cem, Semah, osv.

Men i tror på Allah, Ali og Hussein, osv. – det er vel islamiske begreber og personer?
Vores forhold til islam er symbolsk. Vi tror på Ali’s tapperhed og heltemod og imam Husseins fasthed og kamp for de undertrykte, men ikke på deres levevis og ritualer.

Det der gør en tro til en tro er dets særegne Gudsopfattelse og ritualer. Alevisme har sin egne ritualer og fortolkning af Gud. Vores islam-fortolkning er en selvstændig udgave.

Men er i ikke opkaldt efter Ali – deraf ’alevi’ – en islamisk person?
Ordet ‘Alevi’ kommer af det tyrkiske ‘alev’, som betyder ‘flamme’. De hentyder til energien og drivkraften i naturen, til kærligheden for drivkraften hos levende væsner samt ikke mindst til Ali.

Ved jeres gudstjeneste Cem vender alevierne sig ikke mod Mekka eller Jerusalem..?
Nej, vi beder med ansigtet vendt mod hinanden, mod mennesket, fordi Gud er i mennesket. ’Min kabe (bederetning) er mennesket, ikke jord,‘ siger alevierne.

Ved Cem danser i det såkaldte Semah. Hvad er det?
Vi danser semah med musik til vores gudstjeneste. Musik findes ikke i traditionel islam. Semah symboliserer evig forandring. Vi mener at alt skal kunne modernisere i takt med tiden. Ali sagde: ’Opdrag jer børn i henhold til tiden’.

Flere af semah-danserne kigger hele tiden ind i deres håndflade?
Normalt ser øjnene ind i håndfladerne, som om man ser ind i et spejl i hånden. Det symboliserer, at man ser sig selv, det guddommelige i spejlet, fordi mennesket i alevisme er guddommeligt.

Overholder i Koranen?
Der er ikke noget praktisk derfra vi bruger. Det er ikke en bog, jeg læser normalt. Vores præst, Pîr/Dede’er kan godt bruge eksempler derfra, men de kan også give eksempler fra de kristnes Evangelium.

kommentarer kan sendes til redaktion@jiyan.dk

Del på sociale medier

Kommentér via Facebook

kommentarer