Lær kurdisk – lektion 2 med Kurmancî-dialekten skrevet med latinske bogstaver
Som vi lærte sidst, er endelserne på kurdisk:
Jeg er Deniz: Ez Deniz im
Jeg er journalist: Ez rojnamevan im
Men der er undtagelser: Hvis ordet ender på en vokal, fx Elî kommer der ikke im på endelsen, men me, altså:
Jeg er Ali: Ez Elî me
Er du Ayşe? Tu Ayşe yî?
Han er sulten: Ev birçî ye
Er I fra Kerkûk: Hûn Kerkûkî ne?
Ental, 1. person: im bliver til me
Ental, 2. person: î bliver til yî
Ental, 3. person: e bliver til ye
Flertal, alle personer: in bliver til ne
Udsagsord: Di- og na-
Næsten alle kurdiske udsagnsord starter med di- eller na-.
Fx Xwendin (’at læse’)
Jeg læser: Ez dixwînim
Lîstin (’at lege’)
Du leger: Tu dilîzî
Tirsîn (’at frygte’)
Han frygter ikke: Ev natirse
Der er selvfølgelig også undtagelser, hvor eksempel dikim (’jeg gør’) eller nakim (’jeg gør ikke’) træder til
Fx Jeg takker: Ez spas dikim
Jeg takker ikke: Ez spas nakim
En anden undtagelse er når, di- og na- træder ind midt i en sætning og ikke i starten af den.
Fx rûniştin (’at sidde’)
Jeg sidder: Ez rûdinim
Jeg sidder ikke: Ez rûnanim
Undtagelser for na- er de to kurdiske-kurmancî ord Karîn (’at kunne’) og Zanîn (’at vide/kunne’)
Jeg kan ikke komme: Ez nikarim werim/bêm
Han kan ikke arabisk: Ev erebî nizane (men på soranî hedder det erebî nazane)
Oversæt følgende til kurdisk:
Hej, hvordan går det? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Han elsker Bêrîvan meget_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Vi kan ikke kurdisk _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Pigen leger i hjemmet_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Jeg læser også på universitetet_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Hvor gammel er du? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Jeg lærer kurdisk i dag derhjemme_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Hun har det nu dårligt _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
I spiser meget! _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Hvorfor griner de? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Der er ikke penge! _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Nu arbejder jeg på pizzaria (pîzzaxane) _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Du er velkommen til mit hus! _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Hvilket sprog er det? _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
–