Satellitudbyderen Eutelsat har besluttet at fjerne MedNûçe, som anses for at være talerør for PKK, fra dens satellitter.

Den europæiske satellitudbyder, Eutelsat har beordret Hotbird til at fjerne tv-stationen MedNûçe, der anses for at være talerør for Kurdistans Arbejderparti (PKK), fra dets satellitter. PKK står på EU’s terrorliste.

Ifølge European Federation of Journalists (EFJ) skyldes Eutelsats tiltag, at den kurdiske tv-stations “indhold ikke er i overensstemmelse med direktiverne for offentlige orden samt de love, der regulerer tv-distribution i Europa og omkringliggende lande”.

Ifølge EFJ’s kilder, er Eutelsat blevet presset af det Tyrkiske Radio- og TV-nævn (RTÜK) til at fjerne signal MedNûçe’s signal.

Nyheden kommer efter, at en række regeringskritiske, heriblandt nogle pro-PKK, tv-stationer er blevet lukket i Tyrkiet.

I protest mod fjernelsen af MedNûçe mødtes tilhængere af PKK og sympatisører foran Eutelsat’s bygning i Paris, Frankrig, for at vise deres utilfredshed.

Protesten er arrangeret af Frankrigs Demokratiske Kurdiske Råd (CDK-F). Samtidig blev lukningen af de mange medier i Tyrkiet også kritiseret sammesteds. 

MedNûçe begyndte at sende efter at Roj-TV var blevet fundet skyldig ved Københavns Byret 10. januar 2012. Ifølge byretten støttede Roj-TV PKK. Dengang fjernede Eutelsat Roj-TV.

Kommentér via Facebook

kommentarer