Der er en skræmmende udvikling, når herboende kurdere lever med et system, der direkte bestemmer om en nyforelsket, ung pige kan accepteres af sin kærestes familie. Vi bliver opdraget til at gøre som andre forventer af os, og ikke som vi selv ønsker. 

Af Barikan Ismaeeli 

I dag så jeg et hjerteskærende billede af en kvinde, som engang var en elsket mor, en søster, en tante, en moster, en måske elskede kone og en nabo. Jeg kan blive ved med at skrive, om hvad hun ellers kunne have været. Men mine påstande er blot hvad jeg tror, hvem hun kunne have været. En ting jeg kan være sikker på er, at hun var en samfundsborger, en kvinde, som var blevet stenet ihjel. Hun var endnu et offer for det såkaldte æresdrab.

Det skærer stadig i mit hjerte, jeg kan mærke smerten fra hver eneste sten, der rammer hendes krop. Det er en ubeskrivelig smerte mit sjæl udsættes for. Jeg er sikker på, at du og jeg må forberede vores psyke på at se flere billeder og høre nyheder om flere af disse forbrydelser.  

Æresdrab skyldes social kontrol

De fleste af os spørger, hvorfor begår man æresdrab? Er det fordi faderen mister kontrollen? Er det fordi han mister magten over sin datter/søster/kone? Er det jalousidrab? Kan en fader/bror være jaloux på sin datter/søsters kærlighed til en anden mand?

Nogle påstår, at æresdrab skyldes Islam og kvindefjendske holdninger, andre vil sammenligne æresdrab med jalousidrab, også er der andre, der påstår, at æresdrab er et kulturelt fænomen. Men disse påstande afvises af andre. Troende muslimer og Islam-kender vil afvise påstanden, om at Islam er skyld i æresdrab. Ligeledes vil andre afvise at æresdrab skulle være kulturel betinget.

Jeg tror, at det forkert, at sammenligne æresdrab med jalousidrab, fordi disse er to forskellige problemstillinger og forbryderens begrundelse er vidt forskellige fra hinanden.

Jeg mener, at æresdrab skyldes et bestemt kulturel værdi/norm, nemlig social kontrol, der udføres af både familie medlemmer, men også af den miljø og omkringliggende samfund kvinden er knyttet til. Social kontrol er det fænomen, hvor familiemedlemmer og andre medborger kontrollere og påvirker individet i en bestemt retning, som individet selv ikke ønsker. Ofrer for social kontrol er både mænd og kvinder, men det er ofte kvinder, der bliver påvirket.  Da jeg i 2011 skrev min bachelor projekt i samarbejde med 2 medstuderende, viste vores undersøgelse, at blandt nydanske kvinder med mellemøstlig baggrund er uddannelsesvalg også påvirket af social kontrol.

Stenalder-mentalitet gør kærlighed til tabu

Det er en skræmmende udvikling, om hvordan social kontrol er blevet til en normalitet blandt herboende kurdere, der direkte bestemmer om, den nyforelskede ung pige kan accepteres af sin kærestes familie som kommende brud, da hun i sin teenager år havde en flirt med en fyr, som er søn af en bekendt til familien! Jeg mener, at denne samfundstilstand hører til stenalderen og ikke vores tid, hvor de fleste fra den unge generation opfatter sig selv som moderne, veluddannet og rational individer, der ikke vil forbindes med undertrykkelse og overskridelse af hinandens grænser.

Herboende kurdere er utrolig dygtige til at udøve social kontrol på deres familiemedlemmer og andre kurdere. Vi blander os i hinandens valg og fravalg ved diverse beslutninger. Social kontrol er en norm, der indgår i opdragelsesmetoderne hos kurdiske familier. Vi bliver opdraget til at gøre som andre forventer af os, og ikke som hvad vores egen forventninger og evner er. Social kontrol viser sit sande ansigt, for det første hvad angår kærlighedsforhold mellem to unge mennesker og for det andet i forbindelse med kvindens frigørelse. De unge piger har hemmelige kærlighedsforhold. Det er som om kærlighed for kvinde er et tabu, noget kriminelt og yderst forbudt. Det er den sociale kontrol, der gør at kærlighed og romantisk forhold er et tabu.

Familien vælger sorg frem for at høre om usande rygter

Vi har eksempler på familier, som slår deres datter ihjel, fordi hun bekæmper kvindeundertrykkende normer i det kurdiske samfund og står frem og fortæller at i hendes familie og resten af det kurdiske samfund eksisterer der normer og værdier, som er kvindeunderstrykkende. 

Jeg tror, at æresdrab skyldes social kontrol, fordi faderen og de involverede begår forbrydelsen på grund af den pres og ydmygelse de bliver udsat for af andre familiemedlemmer og omkringliggende samfund. Familien vælger at leve med sorgen frem for at høre om usande og upassende rygter om familien, fordi datteren har haft et romantisk forhold til en fyr, måske med en anden etnicitet eller en fyr med anden social tilhørsforhold end den unge kvinde, som familien ikke accepterer. 

Så længe social kontrol udøves, vil æresdrab findes. Det betyder, at vi har selv skabt æresdrab, vi er selv med til at fremme processen, fordi vi blander os i hinandens hverdag på en grotesk måde, som er uacceptabelt. Jeg mener, at alle kurdiske unge bør tage afstand og bekæmpe social kontrol i vores eget hjem. Det er vigtigt, at du på en konstruktiv vis ikke accepterer, at andre udøver social kontrol i dit liv, og du selv ikke træder ind i andres private sfærer. Vi skal stoppe social kontrol, før den stopper vores liv!

De fremførte synspunkter står for afsenderens egne regning. Blogs og debatindlæg sendes til redaktion@jiyan.dk

Del på sociale medier

Kommentér via Facebook

kommentarer