Op til 50 danske kurdere fra Armenien og Georgien holder deres traditioner og kultur i hævd, selvom de har boet udenfor Kurdistan i århundreder.

Af Deniz Berxwedan Serinci

Til en fodboldturnering på Nørrebro, undrer de tyrkiske og irakiske kurdere sig, da de møder den 19-årige Surik Hidirian fra Brøndby. På spørgsmålet om: ”Hvor er du kurder fra?”, svarer Surik nemlig ”eks-Sovjet”.

”Efterfølgende spørger folk altid ’Findes der kurdere der?’,” siger Surik til Jiyan.dk

Han er en af de – ifølge forfatteren og lægen Eziz Gerdenzeri – op til 50 kurdere i Danmark med rødder i Armenien eller Georgien.

”Jeg har ikke officielle dokumenter på antallet af kaukasiske kurdere. Men ifølge oplysninger fra venner og bekendte, er kurdere fra eks-Sovjet i Danmark omkring 25 familier, tæt på 50 personer,” fortæller Eziz, der bor i København.

Eziz – eller Doktor Aziz, som kurderne kalder ham – blev født i Georgien i 1945, men levede i mange år i Armenien og Centralasien. Her skrev han adskillige bøger, teatermanuskripter, osv. I Danmark udgav han H. C. Andersens eventyr på kurdisk. I dag er Gerdenzeri medlem af Dansk Forfatterforening og deltager flittigt i de kurdiske arrangementer, heriblandt nytårsfesten Newroz.

Kurderne fra eks-Sovjet taler alle kurmancî-dialekten og bor på Sjælland (Kalundborg og Brøndby) og i Jylland (Randers, Vejle, Aarhus, Horsens). De er typisk kommet til Danmark af økonomiske, politiske grunde eller for at blive sammenført med en ægtefælle her.

En kendt kaukasisk-kurder i Danmark er sangerinden Nazê, som kommer fra Georgien.KAUKASUS KURDERE

Surik er født i Danmark, hvor han til daglig går på gymnasium. Hans mor er født i Georgien, mens faren er født i Armenien.  Hans familie har papir på, at forfædrene stammer fra Ağrı/Agirî i tyrkisk Kurdistan. På samme måde stammer Aziz’ forfædre fra Wan/Van, også i tyrkisk Kurdistan.

De kaukasiske kurdere i Danmark har typisk meget familie i Rusland, hvortil mange af dem af økonomiske grunde flyttede i 1990’erne efter Sovjets nedbrud. Surik taler således udover kurdisk og russisk. Derudover taler han også engelsk, dansk, lidt armensk og spansk.

Alle de kaukasiske kurdere i Danmark er religiøst set ezidier og ikke muslimer, som flertallet af kurderne.

Religionens tilhængere var tæt på at blive udryddet i august 2014, da Islamisk Stat (IS) indtog i Shingal i irakisk Kurdistan. Det påvirkede både Aziz, der holdt taler ved demonstrationer for Shingal, og Surik.

”Det var fuldstændigt sindssygt, at det kunne ske,” siger Surik.

Gennem historien er ezidierne altid blevet forfulgt af især islamister, der har beskyldt dem for at være ”kættere” og ”djævletilbedere”. Surik møder også folk, der tydeligvis er uvidende om hans tro.

”Folk stiller mig spørgsmål og jeg retter op på deres misforståelser og fordomme,” fortæller han.

Men hvor hører man hjemme, som kaukasisk eller eks-Sovjet-kurder? Kurdistan, Rusland, Armenien, Georgien, Danmark?

”Jeg føler mig hjemme i Rusland, fordi vi har en meget større familie der,” siger Surik og indvender: ”På den anden side, føler jeg mig også hjemme her, fordi jeg er født her. Så jeg tilhører nok Danmark.”

Læs også: Identitetskrise blandt Ezidier i Armenien

Kommentér via Facebook

kommentarer