To dansk-kurdiske eksperter Meco Sultanpour og Mustafa Kaplan giver deres bud.

Det er den 21. marts. Det er Newroz. Vi klæder os i vores flotteste og mest farverige tøj og samler os for at byde foråret velkommen. Vi flagrer med de kurdiske farver, rød-grønt-gult og hilser Newroz pîroz be/bêt rundt omkring os.

Men hvad lægger egentlig til grund for os kurderes fejring af Newroz?

Den mest udbredte myte handler om smeden Kawa, der for flere tusind år siden gjorde oprør mod despoten Dehaq den 21. marts.

Der voksede slanger ud af Dehaqs skuldre og af frygt for at de vil spise ham, ofrede Dehaq mennesker til de sultne slanger.

Men det er blot en myte, mener Meco Soltanpour, som er cand. pol. ved Aarhus Universitet og foredragsholder om kurdisk historie.

”Det er meget usandsynligt, at der skulle vokse slanger ud af et menneskes skuldre,” siger Meco Soltanpour, der peger på en anden grund til fejringen af Newroz.

”Det er mere sandsynligt, at vi fejrer Newroz, fordi kurdernes tidligere profet Zarathustra (Zerdeşt) indførte Newroz/Nowroz for at fejre gud, Ahura Mazda og den hellige ild ved forårsjævndøgnet.”

Både persere, tadsjikere og kurdere har tilhørt Zarathustras lære og fejrer i dag Newroz/Nowroz.

”Hvis vi kigger i Avesta, som er Zarathustra lærens hellige bog og Shahname, som er Irans nationalepos, så kan man se, at Zarathustra fejrede den nye dag, altså Newroz, den 21. marts.”

Kawa-mytologi passer godt ind i vores virkelighed

Ifølge Meco Soltanpour elsker kurderne at fortælle myten om Kawa som baggrund for deres fejring af Newroz, fordi det passer bedre ind i deres realitet.

Lignende toner lyder fra Mustafa Kaplan, kurdisk lærer i København og ligeledes foredragsholder,

”Newroz symboliserer friheden og at man står imod tyranniske kræfter. I dag er kurderne stadig undertrykte, ser sig som en moderne Kawa og betragter deres modstandere som en moderne Dehaq.”

For at signalere sejren over Dehaq, antænder Kawa et bål på toppen af et bjerg.

”Ild symboliserer lyset, som så er en ende på mørket, der står for dårlige tider,” fortæller Mustafa Kaplan.

Det kan tolkes som, at ilden dræber mørket, således at der nu er en lys fremtid, en ny dag, altså New-roz.

Del på sociale medier

Kommentér via Facebook

kommentarer