Den iranskfødte blogger på Jyllands-Posten, Firoozeh Bazrafkan, stillede for nyligt spørgsmålstegn ved rigtigheden af Jiyan.dk og Modkrafts artikel om den afviste, kurdiske asylansøger Xalid Xwedêda, som blev halshugget i Kurdistan.

Under overskriften ”Journalisternes løgne sælger had ud til blå blok”, skriver Firoozeh Bazrafkan, at Ezidi-foreningen skulle have skrevet, at Xalid ikke blev halshugget…:

”men overfaldet og knivdræbt. Han…havde et arbejde i en eller anden casino firma – måske er der tale om penge? Økonomisk relateret hvem ved? Og ja, det er altid rigtig træls, meget trist med sådan nogle historier. Men det kan ikke være danskerne skyld. Eller kan det?”

Ezidi-Kulturforening i Danmark afviser Firoozeh Bazrafkans påstand med et svar, skrevet af næstformand Yilmaz Yildiz. Vi bringer her hele svaret:

”Kære Firoozeh Bazrafkan,

Da jeg læste det, som du har skrevet om den unge ezidi-kurder, der blev halshugget for nylig, tænkte jeg med det samme, at det er noget vås, du har skrevet, og at du faktisk selv er faldet i din egen fælde uden at lægge mærke til det. Du prøver at påvise netavisen jiyan.dk´s og modkrafts ”løgne”-historier om den unge ezidier, men du fordrejer selv det der står i den artikel, der står på Ezidi Kulturforeningens (www.ezidi.dk) hjemmeside. Du prøver at fortælle, at Jiyan.dk og Modkraft.dk altså lyver og henviser til artiklen på ezidi.dk som belæg for, at det ikke holder, hvad de andre skriver, dvs. at den dræbte i virkeligheden ikke er halshugget, men derimod ”overfaldet og knivdrabt”, men du glemmer selv eller med vilje prøver at fordreje det, der står i artiklen. Nu ved jeg ikke, hvor du har den her påstand fra, men alle kan gå på ezidi.dk´s hjemmeside og læse, om det virkeligt er rigtigt, som du siger, eller om det er rigtigt, hvad de andre siger. Kære ven, det er mig, der har skrevet den artikel og lagt den på både www.ezidi.dk og www.komkar.dk. Bagefter blev den også lagt ind på Jiyan.dk, men Jiyan.dk skrev så bagefter også selv en artikel for at sætte mere fokus på sagen, da der kom nye oplysninger om ham, nemlig at han også havde været i Danmark. Hvor står det i min artikel på ezidi.dk, at den unge ezidi-kurder ikke er halshugget? Er det nævnt nogen steder, at han ikke er halshugget? Det står tydeligt på overskriften.
Lad os sammen kigge på det, hvad jeg har skrevet. Jeg har skrevet: ” Han skar halsen over på Xalid Xwedêda og sårede hans to brødre”. Hvad forstår du egentlig, når jeg skriver ”skar halsen over” på ham? Er det så ikke det samme som at halshugge et menneske? Eller vil du helst se, at det sker med et sværd, før du anerkende det som halshugning? Har du måske en anden definition af ”halshugning”, som vi andre ikke ved? Håber, du har en bedre definition, som vi også kan lære lidt af. Men i hvert fald, har du i forsøget på at udstille de andre som løgnere, fordi de efter din mening henviser til en forkert kilde, falder du selv i fælden og skriver ukorrekt om indholdet af min artikel, for jeg har ikke sagt, at han ikke er blevet halshugget. Det kan man læse klart og tydeligt på hjemmesiden. Vi taler om et menneske, der har søgt om asyl i både Sverige og Danmark, som så senere er tvangsudvist til Irak, til et land, som han er flygtet fra, og hvor han frygter for sit liv ved en tilbagevenden. Men du virker ligeglad med, at folk i nød tvangsudsendes til en uvis fremtid. Jeg bebrejder ikke Danmark eller danskerne for hans død, for man ved jo aldrig, hvor og hvornår man dør, men havde han fået asyl her, så havde han i hvert fald fået sig et godt liv ligesom dig om mig og så havde du ikke behøvet og ligesom gøre grin med, om han nu er halshugget eller knivdræbt osv. Det korte af det lange er, at to demokratiske lande i Skandinavien afviste hans sag og sendte ham tilbage. Nu er han død, men det er mit håb, at både Danmark og Sverige kan lære lidt af det her og tage fremover mere højde for andre asylsøgeres sager og er mere påpasselige med at sætte folk på et fly og sende dem til en uvis fremtid, ligesom det også er mit bedste håb, at du tænker mere på, hvordan det er at være flygtning og for et øjeblik sætte dig i deres sted, virkelig se, hvordan det er at havne i en sådan situation og hvert eneste øjeblik tænke på at blive tvangshjemsendt og tænke på følgende derefter, hvis du altså virkelig ikke ved det endnu. Prøv at tænke på en iraner, der frygter for at blive hængt ved en tvangshjemsendelse.”

Af Yilmaz Yildiz, Ezidi-Kulturforening i Danmark

Kommentér via Facebook

kommentarer