Det Kurdiske Køkken & Fitness

“Jeg vil sætte fokus på hvilke kurdiske madvarer, som kan bidrage positivt til ens kostplan, så man med god samvittighed stadig kan nyde godt af det kurdiske køkken, selvom man nu bliver en ”fitness freak” i 2014.”

Nytåret er lige rundt om hjørnet og i den forbindelse har en del mennesker valgt at gøre fitness til et nytårsforsæt. Enhver med lidt eller meget kendskab til fitness vil hurtigt kunne give samtykke til, at kost vægter alt mellem 60-85 %, i forhold til at opnå imponerende fitnessmål, og det gælder både når ønsket er muskelopbygning eller tab af fedt.

Så hvis du er en af dem som skal i gang med fitness i det nye år, så er det essentielle at få udarbejdet en konkret kostplan kombineret med en skræddersyet træningsplan. Dog vil jeg ikke gå i dybden med, hvordan træningsplanerne eller kostplanerne skal være bygget op, da det er en individuel sag. Derimod vil jeg gerne sætte fokus på hvilke kurdiske madvarer, som kan bidrage positivt til ens kostplan, så man med god samvittighed stadig kan nyde godt af det kurdiske køkken, selvom man nu bliver en ”fitness freak” i 2014. Desuden ønskes der med denne artikel at aflive myten om, at det kurdiske køkken ikke er sundt, hvis man skal bevæge sig indenfor fitness verdenen. Tværtimod har det kurdiske køkken en del at byde på, og vil ikke anbefale man udelukker kurdisk mad, så snart fitness bliver en realitet.

Alle kostplaner indeholder en fordeling af proteiner, kulhydrater samt fedt og hvis vi tager udgangspunkt i de mest traditionelle kurdiske retter, så vil man hurtigt kunne udlede, at følgende madvarer nævnt længere nede, fylder en del i det kurdiske køkken. Derudover har jeg valgt at placere nogle af de typiske kurdiske madvarer ind i de tre ovennævnte kategorier – protein, kulhydrater og fedt:

Protein:
Kylling, Lam, Æg, Yoghurt

Kulhydrater:
Bulgur, Ris, Fladt brød, Tomat,
Agurk, Frugt, Salat, Spinat, Figen, Dadler

Fedt:
Honning, Valnødder, Nødder, Oliven

Afslutningsvis vil jeg endnu engang understrege at de ovennævnte madvarer naturligvis skal fordeles på en måde, som passer til den enkelte persons mål. I min næste artikel vil jeg komme med et bud på hvordan en kostplan kunne se ud med – (kun bestående af kurdiske retter).

Ümit Bayar
Personal Fitness Trainer – ISSA

Kommentér via Facebook

kommentarer

2018-07-17T19:50:39+00:0019, december, 2013|NYHEDER, Sundhed|
Websiden bruger cookies og analytics. Ok