Læs informativ artikel af Ümit Bayar.

I forlængelse af min tidligere artikel omkring det kurdiske køkken og fitness, kommer her et konkret eksempel på en kostplan, kun bestående af typiske kurdiske retter. Indholdet i denne artikel er for målgruppen, som ikke mener de kan undvære kurdisk mad og derfor ønsker det optimale ud af kurdisk kost, mens de er træningsaktive. Dette eksempel er langt fra den mest effektive kostplan, hvis man måtte inddrage alle madvarer, udover kurdiske madvarer.

Inden du kigger på kostplanen, så er det vigtigt at få talt sit kalorieindtag, inden man starter på kostplanen og det kan gøres ved blandt andet at benytte sig af MyFitnessPal iphone applikationen. Når du så har fået overblik over dit kalorieindtag hen over 1 uge(anbefales), skal man afhængig af dit mål justere kalorietallene. Desuden anbefaler jeg at man få indført sin kostplan i et excel ark for overskuelighedens skyld. Fordelingen af kalorierne kan jeg af gode grunde ikke vide, da det er individuelt, men det burde give et godt billede af hvordan man kan opbygge en konkret kostplan.

Kl: 08.00 1 protein shake, 1 fiskeolie pille, Kurdisk ret: Melemen (Husk udregning af kalorier)

Kl. 10.00 Valnødder, Nødder og 1 stk frugt(appelsin). (Husk udregning af kalorier)

Kl. 12.00 1-2 stk. Naan med honning og 1 stk. frugt(banan). (Husk udregning af kalorier)

Kl. 15-16.00 Før træning: 1 pre workout shake + Kurdisk ret: Parev Tabouleh (Husk udregning af kalorier)

Kl. 18-19.00 Efter træning: 1 protein shake + Kurdisk ret: Kofta med Dolma el. Biryani, Salat og Oliven Oil.(Husk udregning af kalorier)

Kl. 22.00 1 Casein protein shake og 1 stk. frugt(banan)

Kostplaner udformes individuelt og du burde derfor altid kontakte en kostvejleder, personlig træner eller din læge hvis du på nogle områder er i tvivl i forhold til opbygningen af din kostplan.

Ümit Bayar

Personal Trainer

Facebook: Ümit Bayar – Bayaro Fitness.

Kommentér via Facebook

kommentarer